Din
punct de vedere teoretic si metodologic , sistemul de contabilitate propriu
întreprinderii din ţara noastra se bazează pe principiile si regulile
proprii normalizării contabilitaţii. Acest sistem se defineste prin
urmatoarele trasaturi :
·
Promovarea contabilitaţii ca instrument de gestiune pentru întreprindere şi ca instrument de informare şi comunicare privind situaţia
patrimoniului
·
Folosirea de principii şi convenţii
generale bazate pe o terminologie precisă şi identică pentru toţi
utilizatorii informaţiei contabile
Informaţiile contabile să dea
utilizatorilor o descriere
adecvată ,
corectă ,clară precisă şi completă a operaţiilor
1. CONCEPTUL ORGANIZATORIC AL
CONTABILITATII
.
Conceptual ,sistemul de contabilitate aplicat in
întreprinderile din tara noastra
este dualist .El se
bazează
pe concepţia organizării contabilitaţii pe doua
sectiuniintercorelate :contabilitatea financiara sau
generala si contabilitateade gestiune sau
analitica ,
denumita
si manageriala .
2. CONTABILITATEA FINANCIARA
Are ca
obiect circuitul patrimonial al
intreprinderii luat
in
totalitatea sa ca entitate
gestionara.Scopul sau este
acela de
a determina periodic, de regula la incheierea
exercitiului financiar ,situatia patrimoniului prin prisma
ecuatiei
activ = capital propriu + datorii,precum si
rezultatul global al exercitiului .
3. CONTABILITATEA DE GESTIUNE
Are ca
obiect evidenta ,calculul ,analiza si controlul
costurilor
si rezultatelor analitice prin prisma
componentelor activitatilor consumatoare de resurse si
producatoare de rezultate .In mod
corect ,obiectul si
scopul
contabilitatii de gestiune se identifica
cu:gestiunea analitica pe sortimente si locuri de
depozitare
a stocurilor.
4. DOCUMENTELE CONTABILE
Formularele folosite ca documente
contabile pot fi
tipizate
si netipizate.Formularele tipizate
sunt suporturi
de
informatii in care continutul ,forma si
formatul sunt
prestabilite si imprimate prin reglementari legale .
Formularele netipizate sunt suporturi de informatii
in
continutul
,forma si formatul nu sunt prestabilite si
imprimate
,iar folosirea lor este incidentala
.. CONTABILITATEA
CAPITALURILOR
5. CAPITALURILE PROPRII reprezinta
totalitatea capitalurilor proprietate individuala sau ale asociatilor care se
inscriu in pasivul bilantului .Se constituie prin aportul proprietarilor prin
autofinantare si de alte resurse financiare.
6. CAPITALUL INDIVIDUAL reflecta valoarea aportului de capital al
intreprinzatorului ,la inceputul activitatii sale ,precum si aportul la
modificarea acestuia in cursul existentei.
7. CAPITALUL SOCIALeste intilnit la societatile comerciale si are
caracter avansabil .Se constituie la infiintarea societatii comerciale prin
aportul in natura sau numerar al asociatiilor sau prin vanzarea de actiuni catre persoane fizice sau juridice ce devin actionari.
8. PROVIZIOANELE PENTRU RISCURI SI CHELTUIELI reprezinta fonduri
constituie prin autofinantare ,pe seama
cheltuielilor la inchiderea exercitiului
financiar .Sunt destinate acoperiri de riscuri
si cheltuieli pe care elementele survenite le fac probabile.
9. DATORIILE PE TERMEN LUNG
cuprind imprumuturile cu durata nedeterminata
,precum si alte imprumuturi si datorii asimilate care au caracter de finantare
externa pe termen mediu si lung .
10
MASS-MEDIA
Ansamblu de mijloace de informare in masa
caracterizateprintr-o difuziune larga ,se adreseaza unui numar foarte ridicat
de persoane ,si printr-o audienta nationala (si chiar internationala).
11 MARKETER
Specialist in marketing (pe internet
-online -marketer).
12 MARKETING
Notiune relativ noua de origine
anglo-saxona ,marketing este participiul prezent al verbului to market(a face
comert ).A aparut pentru prima data in America la inceputul acestui secol ,insa
dezvoltarea sa impetuoasa are loc dupa
cel de-al doilea razboi mondial,o data cu explozia economica din SUA.
13 MARKETING DE NISA
Activitate de identificare a unui segment
ingust in cadrul pietei (unei nise de
piata)foarte atractiv ,profitabil asupra
caruia firma isi concentreaza eforturile de marketing.
14
MARKETING DIFERENTIAT
Strategie de marketing,potrivit careia firma
selecteaza cateva (marco) segmente de piata asupra carora actioneaza cu
programe de marketing diferentiate (adapteaza fiecarui segment produsele ,
politica de pret ,distributia
,comunicatiile)
.
15 MARKETING DIRECT
Vanzare directa ,personalizata ,prin contactul
nemijlocit al vanzatorului cu
cumparatorul (in magazineproprii ,prin agenti mandatari ,comisionari ),tehnici
personalizate su impersonale de vanzare
pri corespondenta , vanzare prin catalog ,vanzare prin telefon
,teleshopping .
16
MARKETING INTERNATIONAL
Situatie in care firma opereaza pe una sau
mai multe piete externe prin politici de marketing adaptate conditiilor locale
(mix de produse , nume de marca politica ,de comunicatie -specifice mediului
economic ,social si cultural nevoilor si gusturilor consumatorilor).
17 MARKETING
GLOBAL
Strategie constand in decizia de abordare globala a
pietei ,in incercarea acoperirii maxime cu produsele firmei si de satisfacere
deplina a cerintelor consumatorilor .In acest caz segmentele de piata au
dimensiune nationala sau transnationala ,iar programele operationale de
marketing cauta sa adapteze produsul particularitatilor nationale si regionale
ale consumatorilor.
18 MARKETING MIX
Combinarea ansamblului
politic de produs,pret,distributie
promovare utilizat de o
companie pentru atingerea
obiectivelor de marketing pe
piata -tinta/piata-potentiala.
Mixul de marketing
reprezinta un concept esential al teoriei
Marketingului modern fiind
cunoscut si sub denumirea de
.cei”4p”:produs,pret,plasare.
19 MARKETWARE
Program de gestiune pe
Internet in domeniul marketingului
comertului electronic si personalizarii relatiilor cu clientela.
20 MARKETING NEDIFERENTIAT
Strategie de marketing
,constand in ignorarea diferentelor
existente intre segmentele de piata (firma
urmareste
acoperirea intregii piete
potentiale cu aceeasi oferta
,aplicand o politica
identica tuturor segmentelor.).
21 CONTABILITATEA CAPITALURILOR
Reprezinta totalitatea capitalurilor
proprietate individuala sau ale asociatiilor
care se inscriu in pasivul
bilantului .Se constituie prin aportul propritarilor , prin autofinantare si din alte resurse financiare
22 CAPITALUL INDIVIDUAL
Reflecta valoarea aportului de capital al
intreprinzatorului ,la inceputul activitatii sale ,precum si aportul la
modificarea acestuia in cursul existentei.Se constituie la infiintarea unitatii
patrimoniale ,se modifica sub forma de cresteri sau micsorari pe parcursul desfasurarii activitatii si se lichideaza o data cu desfintarea
unitatii.
23 CAPITALURILE PROPRII
Seidentifica prin urmatoarele structuri :
capital individual sau social ,dupa caz; prime legate de capital
;diferente din reevaluare rezervele intreprinderii ;rezultatul raportat
din exercitiile financiare precedente;rezultatul exercitiului;fonduri propriicu
scop determinat ;provizioane reglementate.
24 CAPITALUL SOCIAL
Este intalnit la societatile comerciale si are caracter avansabil .Se
constituie la infiintarea societatii comerciale si are ca si numerar al
asociatiilor sau prin vanzarea de
actiuni catre persoane fizice sau
juridice ce devin actionari .
25 PROVIZIOANE PENTRU RISCURI SI CHELTUIELI
Reprezinta fonduri constituie prin
autofinantare pe seama cheltuielilor la inchiderea exercitiului financiar .Sunt
destinate acoperiri de riscuri si cheltuieli pe care evenimentele survenite le
fac probabile al caror obiect este determinat cu precizie dar a caror realizare sau plata este incerta .
26 DATORIILE PE TERMEN LUNG
Cuprind imprumuturile pe durata nedeterminata
,precum si alte imprumuturi si datorii asimilate ,care au caracter de finantare
,externa pe termen mediu si lung.
27 EVALUAREA CAPITALULUI
SOCIAL ;
ACTIUNILE
Exprima dreptul de proprietate al celui ce le
detine asupra unei parti din valoarea
respectivei societati si se evalueaza la:valoarea nominala (VN) valoarea
bursiera(VB) valoarea financiara (VF) valoarea de randament (VR) valoarea contabila(VC).
28 REZERVELE
Reprezinta surse constituie pe baza
rezultatelor pozitive obtinute in
activitatea de exploatera ,primelor de emisiune ,diferentelor de reevaluare
,diferentelor din rascumpararea actiunilor prop[rii si din alte surse .
29 REZERVELE LEGALE
Se constituie potrivit legii in vigoare si
sunt destinate protejarii capitalului social .Marimea acestora este
diferentiatade la un stat la altul .In Romania el;e reprezinta 20-25% din
valoarea capitalului social.
30 REZERVELE STATUTARE
Se constituie pe baza
clauzelor existente in statutul societatii sau in contractul de societate .Ele
sunt constituite cu scopul de a tempera dorinta actionarilor pentru incasarea
de dividente mari in dauna unor obligatii mai importante ale societatii.
31 CONTABILITATEA CREDITELOR
CREDITE PE TERMEN LUNG SI MEDIU
Se contracteaza si se obtin de catre agentii
economici de la banci fiind destinate finantarii investitiilor .Ele sunt
purtatoare de dobanda si garantate prin activele agentilor economici respectivi.
32 CONTABILITATEA
IMOBILIZARILOR
IMOBILIZARILE NECORPORALE
Cuprind toate acele valori economice de
investitii care nu imbraca fizic forma
de bunuri materiale concrte .Ele se identifica prin cheltuielile de
constituire;de cercetare si dezvoltare ; concesiunile brevetele ;marcile
;licentele si alte drepturi similare.
33 FONDUL COMERCIAL
Reprezinta imobilizari efectuate pentru mentinerea sau dezvoltarea
potentialului de activitate al intreprinderii :clientela ,vadul comercial ,sume
platite in situatia preluari unei alte intreprinderi.Fondul comercial de regula
,nu se amortizeaza decat in cazul unor deprecieri ireversibile.
34 IMOBILIZARILE CORPORALE
Cuprind bunurile materiale de folosinta
indelungata si cu o valoare mai mare de 200. 000 lei .Aceasta grupa are in componenta ei
urmatoarele elemente :terenuri si mijloace fixe ,impartite in 8
categorii:masini ,utilaje si instalatii de lucru;aparate si instalatii de
masura ,control si reglare ;mijloace de transport ;animale de munca si
plantatii ,unelte ,dispozitive .
35 IMOBILIZARILE FINANCIARE
Cuprind valorile economice investite de titularul de
patrimoniu in patrimoniul altor societati ,sub forma titlurilor de valoare
,creantelor atasate participantilor ,imprumuturile acordate si altor
imobilizari financiare.
36 CREANTELE IMOBILIZATE
Sunt drepturi rezultate din din operatia
de acordare de imprumuturi pe termen mijlociu sau lung ,intreprinderilor
asociate sau societatilor cu care intreprinderae are o relatie de participare .
37 EVALUAREA IMOBILIZARILOR
Consta in
cuantificarea si exprimarea prin bani a marimi elementelor patrimoniale si a
operatiilor privind miscarea acestora .
38 EVALUAREA LA INTRARE
La intrarea in patrimoniu mijloacele fixe se
inregistreaza in contabilitate la valoarea de intrare prin care se intelege
:pretul de achizitie ,costul de productie, valoarea actuala ,valoarea de aport
.
39 EVALUAREA LA IESIRE
Pentru iesirea imobilizarilor ,evaluarea are in
vedere recuperare valorii de intrare a imobilizarilor si se inregistreaza in
contabilitate in functie de modalitatea de iesire din activitatea agentului
economic.
40 EVALUAREA DE INVENTAR
Se efectueaza la incheierea exercitiului financiar,
cand are loc inventarierea patrimoniului
si se face la valoarea actuala ,denumita valoare de inventar .O asemenea
valoare se stabileste in raport de pretul de piata si de utilitatea bunului
respectiv .
41 EVALUAREA BILANTIERA
Este proprie bilantului contabil .Ea are
caracter complex si sta la baza inchiderii conturilor ,situatiei patrimoniului
,stabilirii situatiei financiare si calcularea rezultatelor.
42 REEVALUAREA
Reprezinta o latura principala a evaluarii ,care
duce la modificarea preturilor initiale
ale unor elemente patrimomiale de activ
.Sunt supuse actiunii de reevaluare
imobilizarile corporale aflate in
patrimoniul agentilor economici precum si cele intrate.
43 IMOBILIZARILE FINANCIARE
Inregistrand valori economice componente ale activului , conturile din
aceasta grupa au functia contabila de activ in debitul acestor conturi se
inregistreaza titlurile de valoare investite in capitalul altor societati comerciale ,depozitele ,cautiunile
varsate ,creantele ,imobilizarile.In creditul conturilor se inregistreaza
iesirile de imobilizari financiare.Soldul debitor evidentiaza imobilizarile
financiare aflate in inventarul unitatii patrimoniale.
44 CONTABILITATEA STOCURILOR
STOCURILE SI PRODUCTIA IN CURS DE EXECUTIE
Reprezinta ansamblul bunurilor si serviciilor din
cadrul patrimoniului ,avand drept destinatie
consumul la prima utilizare ,vanzare in aceeasi stare sau dupa
prelucrare ,precum si productia in curs de executie aflate intr-o anumita treapta a procesului tewhnologic sub
forma productiei neterminate .
45 STPOCURILE CUMPARATE
Reprezinta totalitatea bunurilor materiale ,lucrari
si servicii cumparate de la furnizori.
46 MATERIILE PRIME
Participa direct la fabricarea produselor si se
regasesc total sau partial in produsul finit ,fie in starea lor initiala ,fie
transformate ,constituind ,de regula ,substanta principala a produsului .
47 MATERIILE CONSUMABILE
Participa indirect sau ajuta la procesul de
fabricatie fara a se regasi ,de regula
,in produsul finit si cuprind : materiale auxiliare ,combustibilul,piesele de
schimb .
48 AMBALAJELE
Cuprind materialele folosite in scopul
pastrarii calitatii si proprietatilor
fizico-chimice ale produselor ,pentru transportul de la producator la
consumator si pentru desfacerea produselor.
49 STOCURILE FABRICATE
Reprezinta ansamblul bunurilor materiale ,lucrari si
servicii obtinute din productia proprie.
50 PRODUCTIA IN CURS DE
EXECUTIE
Reprezinta productia ce nu a trecut prin toate
fazele de prelucrare prevazute de procesul tehnologic ,precum si
produsele nesupuse probelor si receptiei
tehnice sau necompletatein intregime ,considerate productie neterminata .
Marketingul si
Contabilitatea au ca obiect circuitul
patrimonial al
intreprinderii luat in totalitatea sa ca
entitate
gestionara.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu